Η καλή ημέρα από… το πρωινό φαίνεται!

Posted: May 29, 2015 By: Comment: 0
Breakfast with coffee, rolls, egg, orange juice, muesli and cheese

Ξεκινήστε τη μέρα σας με ένα καλό πρωϊνό..

Η καλή ημέρα από… το πρωινό φαίνεται!

Δεν είναι λίγες οι φορές που έχετε ακούσει ότι το πρωινό αποτελεί το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας και παρ’ όλα αυτά φεύγετε από το σπίτι τελείως νηστικοί ή πίνοντας μόνο ένα καφέ. Στις μέρες μας, δυστυχώς, για πολλούς το πρωινό αποτελεί μια πολυτέλεια της καθημερινότητας, χάσιμο πολύτιμου χρόνου ή και ακόμα ένας τρόπος απώλειας βάρους. Το γεγονός αυτό αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά διατροφικά σφάλματα, και να το γιατί:

Λαμβάνοντας υπόψη την ετυμολογία του αγγλικού πρωινού: breakfast, δηλαδή ‘break the fast’, που στα ελληνικά σημαίνει ‘διακοπή της νηστείας’ μπορούμε να αντιληφθούμε γιατί είναι τόσο σημαντικό για τον οργανισμό μας. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν καταναλώσει το τελευταίο γεύμα 7-9 ώρες πριν το πρωινό ξύπνημα. Κατά τη διάρκεια του βραδινού ύπνο, όμως, ο οργανισμός συνεχίζει να λειτουργεί καταναλώνοντας ενέργεια. Έτσι, ξυπνώντας το πρωί το σώμα χρειάζεται καύσιμα, καθώς τα τελευταία καταναλώθηκαν. Παραλείποντας το πρωινό γεύμα, οι πιθανότητες να αισθανθούμε κούραση, ατονία, αδυναμία συγκέντρωσης και έντονη πείνα αυξάνονται σημαντικά.

Το πρωινό παρέχει στον οργανισμό την απαιτούμενη ενέργεια και βασικά θρεπτικά συστατικά. Ένα καλό πρωινό βοηθά στην καλύτερη δυνατή σωματική και πνευματική λειτουργία του οργανισμού, δίνοντας την δυνατότητα να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των καθημερινών δραστηριοτήτων. Για όσους επιθυμούν να χάσουν ή να διατηρήσουν το σωματικό τους βάρος πρέπει να γνωρίζετε ότι εάν παραλείπετε το πρωινό, η όρεξη σας κατά το μεσημεριανό γεύμα θα έχει αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό που η μερίδα σας δεν θα σας χορτάσει και οι επιλογές σας δεν θα είναι και τόσο υγιεινές.

Πραγματικότητα αποτελεί το γεγονός ότι, τα άτομα που έχουν ένα υγιές βάρος ή βρίσκονται σε μια επιτυχημένη προσπάθεια απώλειας βάρους, τρώνε καθημερινά πρωινό. Μελέτες έχουν δείξει ότι η παράλειψη του πρωινού ευθύνεται για την εμφάνιση παχυσαρκίας και κακής υγείας μιας και τα τρόφιμα που καταναλώνονται τις ενδιάμεσες ώρες πριν το μεσημεριανό για να καλύψουν τα παραπάνω συμπτώματα είναι πλούσια σε ζάχαρη και κακής ποιότητας λιπαρά (κυρίως κορεσμένα) (π.χ. γαριδάκια, πατατάκια, κρουασάν, τυρόπιτες, σοκολάτες καθώς και πρόχειρο φαγητό (Fast Food), πίτσες, τηγανιτά, κ.α.) ενώ, είναι φτωχά σε βιταμίνες, μέταλλα και φυτικές ίνες.

Αφού αποφασίσατε να βάλετε το πρωινό στη ζωή σας, να ορισμένα tips για ένα υγιές και πλήρες πρωινό:

Breakfast with coffee, rolls, egg, orange juice, muesli and cheese

 Ένα πλήρες και ισορροπημένο πρωινό περιέχει υδατάνθρακες, πρωτεΐνη και λίπος καλής ποιότητας (πολυακόρεστα ή μονοακόρεστα λιπαρά). Πηγές πρωτεΐνης είναι  το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, κρέας χαμηλών λιπαρών όπως η βραστή γαλοπούλα και το αβγό. Οι υδατάνθρακες και οι φυτικές ίνες βρίσκονται στα δημητριακά πρωινού και στο ψωμί ολικής αλέσεως, στα φρούτα και στα λαχανικά. Το “καλό” λίπος μπορεί να προέρχεται από φυτικές μαργαρίνες, ταχίνι ή ανάλατους ξηρούς καρπούς. Ο συνδυασμός  πρωτεϊνών και φυτικών ινών, είναι το κλειδί για να αποφύγουμε το αίσθημα της πείνας μέχρι το μεσημεριανό γεύμα.

Κακές διατροφικές επιλογές και στο πρωινό:

Τα σοκολατένια δημητριακά ή με ζάχαρη, τα γλυκά, τα προϊόντα αρτοποιίας, τα πολύ λιπαρά αλλαντικά και τα τηγανητά (τηγανητά αβγά, τηγανίτες, κ.ά.)  επαναφέρουν την πείνα σύντομα, προκαλούν κούραση και φορτώνουν τον οργανισμό με πολλές θερμίδες και κορεσμένα λιπαρά.

eggskull1

Αλλάξετε, λοιπόν, τη ζωή σας ξεκινώντας με πολύ απλά πράγματα. Ξυπνήστε 5-10 λεπτά νωρίτερα, και εάν δεν έχετε την αίσθηση της πείνας δοκιμάστε για ένα διάστημα ένα ποτήρι γάλα χαμηλό σε λιπαρά και όταν νιώσετε έτοιμοι προσθέστε π.χ. μια φρυγανιά με μέλι ή 1 φρούτο.

breakfast1Η παράλειψη του πρωινού, είναι μια συνήθεια που δεν αλλάζει από τη μία μέρα στην άλλη. Στην αρχή μπορεί να σας δυσκολέψει, αλλά είναι θέμα χρόνου να προσαρμοστείτε στα νέα δεδομένα. Και μην ξεχνάτε ότι, η συστηματική πρόσληψη πρωινού προδιαθέτει και βάζει τις βάσεις για γενικότερα καλύτερη διατροφή. Δώστε λίγο χρόνο στον εαυτό σας και μια ημέρα γεμάτη ευεξία, ενεργητικότητα και καλή διάθεση!

Στέλλα Κατσιβέλη

Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος